OSTU REFORMA – “BRUTĀLS PAŠVALDĪBU PAZEMOŠANAS AKTS” – SAEIMA #11 | Ainārs Šlesers


    Latvijā ir trīs lielās ostas – Rīgas, Ventspils un Liepājas. 2022.gadā Rīgas osta pārkrāva 23,5 miljonus tonnu kravu, Ventspils – 14,7 miljonus un Liepājas osta - 7,6 miljonus.

    Līdz šim Rīgas un Ventspils ostu teritoriju pārvaldību nodrošināja brīvostu pārvaldes, kuru valdes sastāvā bija valdības un pašvaldības pārstāvji vienādās proporcijās. Šāda sistēma nodrošināja to, ka tika sabalansētas pilsētas, valsts, vides un uzņēmējdarbības intereses – visi viens otru pieskatīja. Līdzīga sistēma ir Roterdamā.

    “Ostu reformu”, kuru 2019.gadā sāka Kariņš kopā ar tā laika Jauno konservatīvo partiju, pēc būtības paredz, ka no ostu pārvaldības tiks izslēgta pašvaldība un tiks dibināta valsts kapitālsabiedrība. Tas viss ir aizbildinoties ar kaut kādiem nesaprotamiem OECD standartiem.

    Jaunais Satiksmes ministrs Vitenbergs paziņoja, ka jaunā valdība turpinās realizēt “Ostu reformu”. Un jau šis jautājums sāka aktualizēties 24.februāra Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijā.

    Kā rakstīja “Neatkarīgā” – “Tas, kas notiek ar Ventspils un Rīgas ostām, ir apbrīnojama nejēdzība, brutāls pašvaldību pazemošanas akts, ierādot tām vietu pie ratiem. “Ostu reformai” nav sakara ar labāku pārvaldību, bet tieši otrādi - īstenojot “reformu”, būs iegūta necaurspīdīga un kliba pārvaldība, kas nekādu kravu apgrozījumu neveicinās.”

    Dīvainā kārtā šī reforma neskars Liepājas ostu. Šis fakts ir apliecinājums tam, ka “ostu reforma” ir visdrīzāk politisks biznesa projekts ar mērķi piekļūt pašvaldību un to iedzīvotāju rīcībā esošiem labumiem.


    Ir jāsaprot, ka Rīgas un Ventspils ostas nav tikai stāsts par piestātnēm, krāniem un kuģu termināļiem. Tās ir ievērojamas pilsētu daļas ar visiem cilvēkiem, darbavietām, mājām, uzņēmumiem un pat kapsētu un bērnudārzu, kā tas ir Ventspilī. Rīgas brīvostas teritorija aizņem aptuveni 11% no visas pilsētas, Ventspils brīvosta – 41%.

    Ir nopietns risks, ka šīs “Ostu reformas” rezultātā ostu darbība pasliktināsies, to kapitāla vērtība trauksies uz leju, un kotējot tās biržā, tas ļaus dažiem veikliem personāžiem veikt ostas privatizāciju par sviestmaizi.

    Vāka foto no Saeimas: Reinis Inkēns

    🇱🇻 LATVIJA PIRMAJĀ VIETĀ 🇱🇻

    Facebook - https://www.facebook.com/latvijapirmajavieta
    Instagram - https://www.instagram.com/latvijapirmajavieta
    TikTok - https://www.tiktok.com/@latvijapirmajavieta